Tuesday, November 08, 2005

finfin panda räddar utrotningshotad hiphop?

ja, så kanske är fallet

skönt det där menar jag
när jag vet att jag kommer gilla musiken
redan innan jag hört ett spår
hela albumet fly school reunion var ett sånt
och det här är en kort hyllningspost om detsamma


giant panda är ett gäng(3) galna, smarta, duktiga, initativtagande, hiphopälskande boys från seattle. giant panda är roliga, svårtolkade (iaf de 2/3 som ibland rappar på japanska) och svängiga. giant panda är såååååååå bra!


"in the animal kingdom, the giant panda is a symbol of resilience for all animals on the brink of extinction. in the unforgiving world of hip-hop, giant panda is a symbol of remembering traditions without forgetting progression."

debutalbum
fly school reunion
ute på tres records


riktig panda
riktig hiphop


missa inte!

3 comments:

Check Yourselfish said...

Tycker som du ungefär i senaste Quote:

Giant Panda – Fly School Reunion (Tres/Border)

? LA-grupp med ryggsäcken full av golden age-rap och japansk framtid.

+ Backgrävarbeats och utvecklat flow med fart och fläkt, inte så olikt Ugly Duckling eller J5. Det svänger verkligen fint och beatsen spänner från futuristiskt japanska till native tonguesinspirerat gung. I Japan är den gyllene erans rap med Big Daddy Kane och Rakim fortfarande kung och kidsen samlar på Biz Markiedockor, så jag förstår kopplingen. Men det är svårt att beskriva partierna med japansk rap som något annat än gulliga och visst ler jag när Chikaramanga ramlar över i en hembyggd engelska. Sen får jag och min inskränkthet en rejäl läxa i låten "Racist" som ett brev på posten.

- Återanvändningen av A Tribe Called Quests alla idéer till remixen av "Scenario" skulle man inte behövt kasta in mer än en gång. Och hur fresh känns egentligen all den här old schoolattityden idag?

= Störtfresh faktiskt! Kommer på att det känns så jäkla skönt att vara otrendig och bara skita i om det är Paul Wall eller David Banner som gäller just idag. Fick faktiskt en liten kick när jag lyssnade på Giant Panda och insåg hur opretentiös rap fortfarande kan vara 2005. Kanske förvarnar Giant Panda om en våg av japansk hiphop? Nigos Teriyaki Boyzplatta på Def Jam står näst på tur.

"…we're the black, white, Japanese, rappin' these, pleasing the crowd around the seven seas, MC:s freeze…" från "Super Fly"

kick ass said...

då är la familia enig!

och så HÄR gick det till
du lyssnade, tyckte och skrev (mycket bra dessutom), sen såg jag omslaget, tyckte, lyssnade, tyckte och skrev (lite rörigare än dig) för att till slut läsa vad du skrev och så hålla med dig, igen. typ.

logiskt på något sätt.

Check Yourselfish said...

Okaj (som Harald skulle sagt):

3 medlemmar på omslagsbilderna (och alla andra bilder jag hittat på gruppen), men själva säger de att de är fem i Giant Panda.

De två som kommer från Japan (varav en rappar på japanska, eller japanskbruten engelska) kommer väl inte från Seattle såvitt jag kan läsa mig till.

Tror att de allihop bor i LA nu.

Men BRA är de.

Jag laddade ner Nigos Teriyaki Boyz-platta igår förresten (har inte hunnit lyssna ännu, men den måste väl vara bra beats med alla de producenterna...).

Hej IFPI! när släpper era slöa medlemmar den skivan i Sverige? Går det ens att köpa Atmosphere i Sverige ännu?