Friday, February 10, 2006

sport, hår och zlatan

själv hör jag visst till den massmedialt bortglömda målgruppen, tjej som är mer intresserad av sportresultat än beckhams nya frilla eller zlatans nya lägenhet.
(jag utgår från att det finns killar som känner likadant)

så hände det sig så att jag hamnade på en mail-lista där det diskuteras innehåll och struktur av en ny tidning. och jag kände mig tvungen att skriva av mig om sport.

jag skulle nämligen så jävla gärna vilja vara med och göra en sportsida som visar att den tar kvinnligt sportutövande på lika stort allvar som manligt. samtidigt som det skulle vara kul att ta tillfället i akt att kassera ett par gamla sportjournalistiska(?) uttryck i stil med damhandboll, flickfotboll och eeh typ kvinnliga biljardspelare.

jag tror nämligen snart att enda sättet att få det gjort är att göra det själv. för varför har det annars inte skett än?

och vad händer typ samtidigt?
jo zlatan går och rakar av sig håret och sveriges kvällstidningar får kollektivt hjärnsläpp, läsare uppmanas rösta om hur bra hans nya frilla är och sen på den andra dagen visas röstningsresultatet upp i tidningarna med bilder på ALLA zlatans gamla frisyrer. tack och lov att grabbhalvan gjorde ett mål i matchen som annars väl inte kan ha varit värst spännande (man får ju iallfall inte läsa något om den någonstans)

det är inte är sport-tidningarnas fel att varumärken och klädmärken och livsstilsmärken och andra märken gör personhajpar och feta marknadsföringsvinster av var och varannan elitsportare. som oftast är man. men måste de gå på det? varenda gång?

skulle det förresten någon gång vara en kvinnlig sportutövare som hamnar i fokus kan man ta gift på att hon 1. spelar beachvolleyboll 2. åker skidor och är norska och har vikit ut sig eller 3. är fotbollsspelare och just bara gjort en rolig grej.

men nä det är inte riktigt de artiklarna jag vill åt i min sport/samhällsförbättrande framtidsutopi. min enda önskan är faktiskt hemskt enkel: jag vill ha sport på sportsidorna. och det, det känns så simpelt att jag faktiskt tror att själv skulle klara av'et.


annars då?
bra sportmedia just nu:
radiosporten (christian olsson, han är min nya favvo, rapporterade från svenska landslagets träningsmatch i fotboll igår och lyckades med bedriften att inte nämna damlandskamp, eller damfotboll en enda gång)

2 comments:

kick ass said...

I stand corrected
även snowboardtjejer kan göra saker "for fun"

kick ass said...

och sportmagasinet har ett helt uppslag med alla beckhams frillor

mon dieu!
eller hur fasen det stavas..